Hoxe se publicou no
Diario Oficial da Unión Europea o Regulamento (UE) 2020, do Consello, do 19
maio 2020, relativo á creación dun instrumento europeo de apoio temporal para atenuar
os riscos de desemprego nunha emerxencia (SURE) a raíz do brote de COVID-19. A
ferramenta de soporte para mitigar o risco de desemprego (Support to mitigate Unemployment Risks
in an Emergency) serve aos
obxectivos dos ERTES profusamente regulados nesta conxuntura de emerxencia
desde o RD-lei 8/2020 ata o RD-lei 18/2018, que regulan importantes especialidades
en relación co réxime común de ERTE previsto no Estatuto dos Traballadores.
É dicir,
na UE se establece unha “asistencia financieira” para os Estados que sofran ou
estean en risco de sofrer perturbacións económicas graves provocadas polo gromo
do Covid-19 para financiar, principalmente, reximes de redución do tempo de
traballo ou medidas similares. Non se trata nestas liñas de comentar polo miúdo
esta norma europea, nen tampouco o sistema de finanzamento que establece.
Unicamente importa pór de manifesto este aliñamento de medidas entre o Consello
da Unión Europea e o Goberno do Reino de España. Hai que engadir que, desde
logo, a UE non está pensando priritariamente no sistema noso de regulación de
emprego temporal, senón máis ben no modelo alemán, o famoso Kurzarbeit.
Desde
logo, os ERTES están no ollo do furacán. Xamáis foron tan relevantes
socialmente. O seu réxime legal foi sempre moi ríxido, aínda que a reforma
laboral do 2010 tentou adaptalos un pouco máis á realidade. A desafortunada
reforma laboral do 2012 eliminou a autorización administrativa, pero non
diminuiu paradoxalmente a súa burocracia. Agora, as sucesivas normas de
urxencia están procurando un dobre obxectivo: por unha banda, flexibilizar no
posible as causas de forza maior que os xustifican e, por outra, facilitar o
procedemento para que sexa accesible a todas as empresas, grandes e pequenas.
Ademáis, no tempo de volta á actividade, cómpre harmonizar necesidades da
empresa, proporcionalidade das medidas suspensivas e mantemento do emprego.
Todo isto nun ecosistema delicado e vulnerable, no que a perda masiva de
emprego é unha ameaza real.
Este é o
guieiro do RD-lei 18/2020. Por iso ten a súa complexidade e prantexa dúbidas. A
norma de urxencia tenta construír flexibilidade e realismo en institucións
vellas e ríxidas, nun loubable exercicio de responsabilidade e de ponderación.
Que as partes sociais asinaran un acordo no que se sustenta pon de manifiesto a
responsabilidade das organizacións sindicais e empresariais. Non é casual que
CEOE E CEPYME o asinaran o 11 de maio, conxuntamente con CCOO e UGT. Por
suposto que as organizacións empresariais obtiveron vantaxes coa súa sinatura,
particulamente polo debilitamento das garantías de mantemento do emprego. E
tamén por suposto que a norma ten os seus problemas aplicativos. Pero é, sen
dúbida, un esforzo notable de adaptación ás circunstancias.
É cedo
para saber a capacidade de mantemento do emprego do noso mercado de traballo
logo da pandemia. Ao segmento de traballadores precarios lle vai corresponder a
peor parte da torta. Sen dúbida, as seguintes normas teñen que protexelos en particular,
porque son os esquecidos do RD-Lei 18/2020 -non das demáis normas de urxencia-
e porque se corresponden maioritariamente cunha xeración dobremente golpeada polas
crises. Porén, a sucesión de normas que adaptan os ERTES as necesidades actuáis
supoñen o primeira tentativa seria e crible de evitar unha masiva perda de
emprego en épocas críticas. Noutras épocas anteriores, a invitación que as
reformas laborais lles fixeron ás empresas a que despediran flexiblemente foi
acollida, lóxicamente, por elas, como conduta preconizada polos sucesivos
dirixentes políticos. Así chegou o noso mercado de traballo aos arrepiantes
guarismos de desemprego aos que cómpre que non voltemos. Se desta vez o
conseguimos, será todo un éxito da política.
Aínda
hoxe chegan queixas das persoas que non recibiron as prestacións que lles pertencen.
Todo a solidariedade que hai que terlles debe tamén valer como mensaxe de que
as entidades de emprego, en particular as que xestionan as prestacións e
subsidios por desemprego, son servizos esenciais e sensibles que non poden ser
desmantelados. Realmente, a herdanza recibida do período 2011-2018 foi arrepiante.
Só a profesionalidade das empregadas e empregados públicos deste organismo
autónomo serviron para poder recoñecer e pagar millóns de prestacións. Non, desde
logo, os impertinentes ouveos de certa clase política.
Sen
dúbida, cabe e mesmo é desexable porlle reparos técnicos a este feixe de
normas, para mellora colectiva, pero manter o emprego é un exercicio necesario
no que, por sorte, temos comprometidas ás partes sociais, que no fondo son as
que importan.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Os comentarios son benvidos neste blog, xa que o seu obxectivo é ser un punto de encontro e de diálogo co autor. Podes deixar a tua opinión, que pode non coincidir coa miña, pero sempre con cabeza. Os comentarios destructivos ou que falten ó respecto dos participantes no blog serán eliminados.