No día de hoxe, houbo liorta
grande no Goberno, entre o Goberno e as
partes sociais e entre o Goberno e os partidos da oposición. O motivo: o pacto
asinado onte entre os dous partidos do Goberno e E H Bildu relativo á derrogación
“de maneira íntegra” da reforma
laboral do ano 2012. Logo, matizacións, posición “cristalinas”, desplante de CEOE pola agresión que sofreu,
ilexitimidade de calquera pacto “cos
herdeiros de ETA”...
“A derrogación deberá ser efectiva antes da finalización das medidas
extraordinarias adoptadas polo Goberno en materia económica e laboral derivadas
da crise orixinada polo Covid 19”, asinaron Adriana Lastra, Pablo Echenique
e Mertxe Aizpurua e leeu con moita consternación hoxe Gerardo Cuerva,
presidente de CEPYME. Como resposta inmediata, transmitiu a suspensión do diálogo
da patronal co Goberno. Pola súa banda, Nadia Calviño expresaba a súa
disidencia pública co que literis verbis asinou
onte a voceira do grupo parlamentario do PSOE no Congreso, porque “sería absurdo derrogar a reforma laboral na
maior recesión da nosa historia recente”.
Neste contexto, hoxe houbo opinións
para todos os gustos. Pero, en realidade, o de onte non foi para tanto. O único
novo é a perentoriedade que se lle deu á derogación, polo demáis comprometida e
expresada reiteradamente por PSOE e Unidas-Podemos, coas cadansúas matizacións.
A derrogación íntegra implica unha revisión a fondo dos contidos de todas as
modificacións que produciu primeiro, en febrero do 2012, o Goberno de Mariano
Rajoy e, máis tarde, en xullo, a maioría absoluta do Partido Popular. O que, ao
meu xuízo, non é únicamente lexítimo, senón que ademáis é proporcionado e
conveniente. Non implica darlle as costas ao diálogo social –como claramente
expresaban hoxe Unai Sordo e Pepe Álvarez- e como sabe perfectamente Antonio
Garamendi, ao que non lle quedaba outra que practicar un teatriño organizativo
para consumo da súa parroquia.
Máis ben habería que dicir algo
máis, e positivo: de novo se constata o compromiso do mundo nacionalista coa
gobernabilidade do Estado e coa cuestión social alén dos límites xeográficos,
neste caso de Euskadi. Mesmo cabe salientar a prudencia de hoxe do PNV, por
máis que o pacto lle perxudica notablemente na súa confontación electoral
inminente con EH-Bildu e por máis que teóricamente debería estar máis perto do
mundo empresarial que o PSOE.
No fondo, sucede que hai un
consenso bastante xeral sobre a necesidade de pasar páxina dunha lexislación
laboral impropia dun sistema democrático e avanzado de relación laboráis. A
reforma do 2012 foi un erro manifesto que produciu efectos moi negativos no
noso mercado de traballo, como recoñecen unánimemente todas as persoas con
certo coñecemento das dinámicas xurídico-laborais dos últimos corenta anos.
Ideolóxicamente, nos colocou máis ben na onda das reformas de Eduardo Aunós do
1926, de corte autoritario e antidemocrático. É dicir, a reforma do 2012 foi un
anacronismo histórico que ten durado oito anos únicamente pola inestabilidade
política que impediu correxila moito antes. A motivación de Rafael Calvo e da
UCD cando impulsaron o Estatuto dos Traballadores do 1980 sempre baseándose na
concertación social era, comparada coa reforma do 2012, case futurista.
Moi poucas cousas cabe conservar
da reforma do 2012. Cando se fala de “parcialidade da reforma” ou de Estatuto
dos Traballadores do século XXI” non se cuestiona a moción á totalidade da
reforma Rajoy, senón que se expresa que a derrogación non é simplemente unha
volta atrás. Mesmamente a vicepreidenta primeira, coas súas “prudentes” declaracións,
non creo que exprese outra reserva diferente de non querer operar, sen máis un
retroceso. Porque o antigo se elimina con normas novas, non con normas menos
antigas.
É dicir: non hai dúbida –iso non
se cuestiona- que o marco de negociación colectiva debe ser cambiado de raíz
para darlle máis sustantividade ao dereito de negociación colectiva e incrementar
a autonomía das organizacións sindicais e empresariais. Mesmo CEOE e CEPYME
comparten esta visión, coas evidentes particularidades nos seus
posicionamentos. Tampouco se discute que todo o que supón a flexibilidade de
entrada –isto é, a precariedade dos contratos- ten que ser combatida. Tamén hai
consenso en que as taxas de temporalidade teñen que achegarse á media da Unión
Europea. Un sistema que chegaba xa outra vez ao 27 por cento de temporalidade e
que agora vai a producir o seu axuste a costa dos traballadores precarios non é
sostible.
Tamén parece evidente que, cando
asoma un risco sísmico de perda de emprego, convén que se adopten as medidas
necesarias para que se eliminen prácticas abusivas e que se dificulten os
despedimentos improcedentes. Quizáis o problema non é únicamente cuantitativo, aínda
que tamén o é. Por pór un exemplo: é lóxico que se poida despedir improcedentemente
a unha persoa de máis de 50 anos por un máximo de 24 mensualidades do seu
salario cando vai ter extremadamente difícil retornar ao mercado de traballo?
Hai alguén que pensa que esa indemnización é proporcionada ao dano que
abusivamente se lle causa a estas persoas? Pero, desde unha perspectiva máis
sustantiva: non se pode permitir que esta xeración millennial que ten sido batida por dúas crises sucesivas sexa de
novo expulsada do mercado de traballo mediante despedimentos improcedentes
baratos, baratos.
Por suposto que a crise económica
que chega producirá perda de empregos e perda de empresas e que as medidas de
axuda, en particular ás PEMES, son necesarias e urxentes. Pero iso non pasa por
flexibilizar os despedimentos. A receita do 2012 produciu unhas consecuencias
que hoxe pagamos varias xeracións de xente traballadora. Os despedimentos por
causas empresariais deben ter unha explícita relación de subsidiariedade con
medidas de mantemento do emprego.
E, sen dúbida, xa desde o 2010 a
flexibilidade interna foi asumida pola parte social nos sucesivos Acordos para
o Emprego e a Negociación Colectiva. Pero unha cousa é flexibilidade e outra
unilateralidade e autoritarismo da empresa. Este sesgo é, quizáis, o máis
deforme e antigo dunha reforma que non resolveu ningún problema, senón que
creou moitos. Se os políticos da UCD acreditaron “máis ou menos” nun estatuto
democrático dos traballadores, os seus fillos, moito máis escorados ao antigo
réxime, xeraron unha lexislación de servos fideis aos seus señores. Iso é o que
hai que derrogar, varrer e esquecer para sempre. As dúas partes sociais serán
quen de consensuar algo máis digno e democrático. E, en todo caso, o Congreso
dos Deputados ten que ser a casa do xogo democrático para obter as maiorías
necesarias nesta xeometría variable na que, desde logo, tamén EH Bildu é un
grupo importante e que hai que ter en conta.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Os comentarios son benvidos neste blog, xa que o seu obxectivo é ser un punto de encontro e de diálogo co autor. Podes deixar a tua opinión, que pode non coincidir coa miña, pero sempre con cabeza. Os comentarios destructivos ou que falten ó respecto dos participantes no blog serán eliminados.